Tvångsmessande flickor sämre i skolan

 

En amerikansk studie som presenterats av American Psychological Association, visar att flickor på högstadiet och gymnasiet som är upptagna av att smsa presterar sämre i skolan än pojkar.

Enligt resultatet smsar pojkar och flickor lika mycket men det påverkar flickor mer då dom messar för att hålla kontakten och pojkar smsar för att förmedla information.

”Det kan vara så att typen av sms som tjejer får distraherar dem mer och påverkar deras studieresultat”, säger Kelly M Lister-Landman, en av dem som står bakom studien, i ett pressmeddelande.

Christina Olin-Scheller, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstad universitet, har kommit fram till ett annat svar. I en studie där Olin-Scheller och kollegan Marie Tanner undersökte mobiltelefonernas roll i klassrummet kom dom fram till att SMS-andet inte orsakade några problem

 

Såhär svarar Christina Olin-Scheller om varför det blev sån skillnad på de olika studierna

 

  • Dels tror jag att vi har olika fokus och vi har olika sätt att plocka fram material.

Vad jag förstår så har de intervjuat mest och inte varit inne i klassrummet. För vi har ju varit inne i klassrummet och kikat.