Svenska partier följer Trumps fotspår

Martin Schori är journalisten bakom den uppmärksammade artikeln "Trumps fake news-fabrik".

Martin Schori är journalisten bakom den uppmärksammade artikeln ”Trumps fake news-fabrik”.FOTO: Marianne Myrestam.

SAMHÄLLE. Marianne Myrestam

Flera av de största svenska partier jobbar nu med att marknadsföra partiet i sociala medier, något
som Martin Schori, utrikesjournalist på Aftonbladet, menade kan bland annat bero på Trumps
seger i USA valet 2016.

– Facebook sade först att det är en galen ide att påstå att de låg bakom Trumps seger. Men efter hård
kritik så ändrade de sig och gick ut med att politisk annonsering ska tydliggöras så man kan se hur
mycket och vilken typ av annonser som går ut. Och troligtvis kommer detta innan vi har val i Sverige,
sa Martin Schori.

Han berättade hur de som jobbade med Trumps digitala kampanj använde sig av Facebook. Inte den
typ av annonser som säger ”Rösta på Trump”, utan den typen av annonser som får potentiella
Clinton-väljare att stanna hemma istället.
– Trump tog smutskastning till en helt ny nivå, säger Schori.

Schori fortsatte med att beskriva hur Trumps digitala valrörelse köpt sig 220 miljoner mailadresser.
Genom mailadresserna kunde de annonsera till personer på Facebook, annonser som inte alltid var
sanna.
– Trump valde att köpa mailadresser till afroamerikaner i städer, Bernie Sanders-supportrar och vita
kvinnor. Troligtvis anade han att han inte kunde ändra målgruppernas uppfattning om honom själv,
men han ville få dem att misstro Clinton, säger Schori.

När annonserna kommit ut kunde fake-konton delas, gillas och sprida vidare budskapet för att det skulle få
större spridning, berättade Martin Schori.
– Här måste vi vara vaksamma så etablerade medier inte hjälper till att sprida vidare budskap som
kommer från att någon eller några vill få det att se ut som en folkströmning när det i själva verket
bara är fake-konton.

Martin Schori menade att Sveriges partier och partisympatisörer använder liknade metoder. De är
många som samlar in mailadresser och det finns de som annonserar på Facebook för att
annonserna ska komma till vissa målgrupper. Ibland sanna, ibland inte. Men alltid för att påverka dig.