Sibylla är med i matchen – ändå ligger de efter

NORRBOTTEN MEDIA WEEK. Ängelina Ahlén

27835737_1807795219231710_364917177_o

Sibyllas VD Joakim Carlsson berättade för publiken hur deras företag vuxit under åren från ett gatukök till en snabbmatskedja. Foto: Ängelina Ahlén

Det verkar gå bra för Sibylla som företag enligt VDn Joakim Carlsson, men för mig som inte följt med i utvecklingen från insidan finns viss skepticism. Det känns som det här är något man sett förut.

Joakim Carlsson berättar om framgångarna för Sibylla och hur företaget utvecklats från ett gatukök till en snabbmatskedja. Konceptet har uppdaterats med drive-thru och andra koncept som andra restauranger redan har.

Det finns mycket kvar att jobba på för att Sibylla ska komma ikapp. De andra restaurangerna fattade konceptet redan när det kom till Sverige från USA. Sibylla borde satsa på utveckling av något helt nytt för att ligga i framkant. Under presentationen visar Joakim Carlsson en video på hur de utvecklade sina fries efter att Max lanserat sin satsning.

För att komma ikapp behöver de lägga mer krut på att vara först. Det finns en grej som Sibylla var först med och som de andra kedjorna aldrig kan ta ifrån dem – gatuköket. Hade jag varit VD för Sibylla hade jag inte låtit mig själv nästlas in i snåret kring snabbmatskedja så enkelt. Det fanns ett öppet mål till framgång genom att svarva om det gamla till någonting nytt, men då inom gatukök. Nu är de bara en i mängden, precis som vilken kedja som helst. Då är det svårt att ta täten i en hårt konkurrerande bransch.