Samarbete – ett nyckelord i nya Jägarna

Stort deltagande. Det var flera personer som kom för att delta i panelsamtalet. FOTO: Marianne Myrestam.

Stort deltagande. Det var flera personer som kom för att delta i panelsamtalet. FOTO: Marianne Myrestam.

KULTUR: Marianne Myrestam

Stora delar av Älvsbyn kommuns engageras i nya Jägarna. För sju år sen hade Jägarna 2 premiär och i år är det dags igen.

Efter två filmer väljer de att fortsätta med en tv-serie. Det är en uppföljning av Jägarna 1 och 2. Per
Janérus, producent på Harmonica Films, förklarar att beslutet att göra en tv-serie kom från att de
efter lång betänketid ansåg att det förslaget var bäst.
– Jägarna har ett arv i att ta lång tid mellan uppföljningarna. Det ska inte bara göras för att göras
utan det måste finnas en värdighet i det man producerar, säger Per Janérus.

Stämningen har blivit förhöjd efter att det blev klartatt Älvsbyhus skulle produktplacera i Jägarna
menar Jennifer Johansson, marknadsansvarig på Älvsbyhus.
– De syns att de blev taggade, säger Jennifer.

Michael Engzell är extern VD på Polar Hotel och även han har märkt positivitet inom företaget. Bland
annat har beläggningen ökat genom samarbetet med Harmonica Films.
– Det blir mer som en kompisrelation än en jobbrelation, säger Michael.

Ett centralt samarbete finns även med kommunen.
– Jag tror de vill samarbeta med Älvsbyns kommun för att de såg att det fanns ett inarbetat
samarbete med Polar Hotel, det fanns företag intresserade och att vi i kommunen avsatt en person
men även andra resurserna för att underlätta inspelningarna, säger Helena Öhlund, kommunalråd i
Älvsbyns kommun.

Varför ska man se serien?
– Trots att det är en blandning av realism och fiktion så säger produktionen något om vår samtid,
säger Per Janérus, producent på Harmonica Films.


Fakta:
Premiär hösten 2018.
Serien som är på 6 avsnitt tog 70 arbetsdagar att genomföra.
Varje avsnitt kostar mellan 6 till 10 miljoner.

Se intervju med Per Janérus HÄR