Nyfikenhet och kunskap står högt upp hos SVT

MEDIA. Simon Lindström

27901700_10211234904369255_437173477_o

Hanna Stjärne upplyser om SVTs nya vision. Foto: Simon Lindström
Under torsdagen på Kulturhuset i Luleå var Hanna Stjärne på plats som gästföreläsare. Under
föreläsningen gick hon igenom desinformation, digitaliseringen och demokratiska utmaningar som
SVT står inför.

Hanna Stjärne har sedan tidigare många års erfarenhet inom journalistiken och arbetar idag som VD
för SVT. Hon har en tidigare erfarenhet inom public service och kommersiell media.
Under föreläsningen berättar Stjärne om desinformationen som sprids genom sociala medier där
man utger sig för tillhöra SVT och gör det trovärdigt, genom att stjäla deras logga och går så långt
som att betala för att sponsra en artikel på sociala medier.
– När man ser det här funderar man, vem gör det? Vad är det för syfte? Vi vet att Facebook inte
lämnar ut uppgifter om vem som har betalat för materialet.
Det här blir bara vanligare och vanligare i Sverige. Vi har en viktig fråga att ställa oss, hur kommer
den här typen av falsk information påverka valet i Sverige?

Stjärne berättar också om digitaliseringen och hur den håller på att rita om maktbalansen i världen.
Företag som Google, Facebook och Amazon påverkar Sverige på olika sätt.
– Det påverkar journalistiken och det påverkar samhällsdebatten. De styr diskussionen i samhället på
grund av deras algoritmer. Det är de här plattformarna som står för en stor del av desinformationen
som sprids idag.

EU kommissionen har satt ihop en grupp som Hanna Stjärne tillhör. Den ska motverka
desinformation på nätet och arbete med allas rätt för fri information på nätet. Det är en stor grupp
som innehåller bland annat forskare och olika medieföretag, så som Google.
Hanna berättar att SVT har som mål att vara en god kraft i den här nya tiden och att de ska arbeta
tydligt med det journalistiska uppdraget.
Det finns tre viktiga punkter.

– Det första är att komma så nära sanningen som möjligt, det gör man genom att kolla fakta, lyssna
på allmänheten, göra en samlad bild innan man informerar.
Det andra är att vara transparant, hon tar upp ett exempel om hur det är på redaktionen under
större händelser som terrordåd.

– Då sköljs vi över med information. Det finns mycket uppgifter i sociala medier. Det är mycket
information som publiceras och en del är fakta men en annan del är helt falsk. Där har journalisterna
en viktig uppgift, vi måste sortera och ta reda på vad som är sant. Flödet av information är viktigare
än någonsin, säger Hanna Stjärne
Det tredje är hela landet.

– Vi kommer uppmana fler människor att rösta, vi kommer inte uppmana vad det ska rösta på utan
att de tar chansen att påverka. Vår nya vision är att vi bidrar till ett Sverige där alla är mer nyfikna och insatta.