Hittade en kreativitet man inte trodde fanns

27946658_1873899762683824_44383720_o

Lunchpitchen hölls på Ebeneser i Luleå. FOTO: Bisan Abou-Chakra

NÖJE. Bisan Abou-Chakra

Tidigare i veckan hölls tävlingen YCC, Young Creative Challenge, där en blandning mellan
digitalstrategstudenter, LTU-studenter och Skellefteå-studenter tävlade om att hitta ett nytt
koncept att ”flirta schysst” där behövsägaren var UMO.

Idag vid kulturcentrumet Ebeneser hölls en lunchpitch där juryn kunde ställa frågor direkt till
de fyra lagen som tagit sig vidare. Innan pitchen kördes igång var stämningen spänd och
lokalen fylld av tystnad.
– Jag är sjukt taggad men också sjukt nervös. Det jag tar med mig är att man hittade
kreativitet man inte trodde fanns. Säger Anna-Karin Selström, en av de tävlande i
lagen.

Jämfört med tidigare år har de historiskt sett haft 24 timmar på sig att komma upp med
både en ide och pitch, men i år har man istället gett de mindre tid och delat upp tävlingen
och pitchen.
– Jag kan inte se att tiden försämrat idéerna, säger Niklas Berg, initiativtagare för YCC.

Han menar dessutom på att digitaliseringen är en del av de ungas vardag och att de olika
lagen gjort ett fantastiskt jobb genom att använda verktyg och den yngre generationens
språk. Bidragen varierade från allt mellan kampanjer, hashtags och visuella serier. Vinnare
får man reda på senare ikväll.