Chefsanalytikern – Så boostar du ditt varumärke

SAMHÄLLE. Marianne Myrestam

Chefsanalytiker -Så boostar du ditt varumärke

Helene Werner menar att man inte kan ducka för konsumenter utanför storstäderna. Foto: Marianne Myrestam

Att hålla sitt varumärke attraktivt är jätteviktigt och kräver en viss ansträngning men det behöver
inte vara en svår konst.

Helene Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet, har 18 års erfarenhet som analytiker inom
mediebranschen. Hon menar att ett attraktivt varumärke ofta är duktiga på att berätta vad de står
för.
– Som konsument vill jag identifiera mig med varumärket, står det för saker som jag själv står för är
det större sannolikhet att jag går dit, säger Helene Werner.

Hon fortsätter med att tala om att starka varumärke ofta har funnits länge, har bra kommunikation
med kunderna, det finns igenkänningsfaktorer, har bestämt sig för hur de ska kommunicera och
håller i det en längre tid.
– Där är ICA reklamera ett bra exempel på, säger Helene Werner.

Helene Werner berättar att med sociala medier har interaktionen mellan konsumenter och säljare
ökat.
– Man måste finnas på sociala medier för att kunna bemöta kommentarer, säger hon.

Att integrera med konsumenterna innebär även att lyssna på dem.
– Det är lätt att tänka att som det är i storstäder är det i hela Sverige men det är viktigt att tänka på
de 60 procenten som bor utanför storstäderna, samt att ta konsumenternas åsikter på allvar är A och
O, säger Helene Werner.

Helene Werner tror att intresset för varumärken är en generationsfråga.
– Yngre har en starkare relation till varumärken men är oftast mer svårflörtade.


 

Fakta

En varumärkesrapport innehåller analyser om hur varumärken uppfattas i Sverige.
Mediekompaniet representerar alla de stora lokala mediehusen.